Vas megyei túra - 2006. augusztus 23.-27.
Közeledett 2006. augusztusa és a már-már szokásos Savaria Karneválhoz
gondoltam egyet, és két nappal megnyújtva Szombathelyen töltött szabadságomat
felkerekedtem, hogy körbeutazzam és legfőképp megörökítsem a Vas megyében
közlekedő buszparkot.
1. nap 2006. augusztus 23. szerda
Szerda reggel indultam útnak, a túra megkezdésének az Alba Volán ZRt.
Dunaújváros-Sárvár járatát választottam, ami aznap az IBC-990-es Volvo B10
400-as buszt jelentette.
Körülbelül 30-35 utassal indultunk útnak Székesfehérvárról, Csóron 2 felszálló,
Várpalotán 5-6 leszálló, és 10-12 felszálló utas volt.
Veszprémben kb 25-en szálltak le majd ugyanennyien szálltak fel, kevés
kivételtől eltekintve, mind Pápára utaztak. Pápa felé közeledve egyre inkább
telítődött a busz, néhány álló utas is volt már a buszon, mire beértünk Pápára.
Itt kb. 5-6 utas maradt a buszon, és kihasználva a 20 perces állást, körbejártam
és fotóztam párat:
Beszállításkor kb. 7-8 utas szállhatott fel Pápán, és így indultunk tovább
Celldömölkig, ahol sikerült gyors rohanás közepette az állomáson tartózkodó 3
kocsit lefotózni, míg beszállított az IBC-990 vezetője.
1 perces tartózkodás után indultunk tovább Sárvár felé, ahol az
autóbusz-állomásra érve, már csak én maradtam egyedüli utasként.
Az utazási előtervem alapján, itt másfél órás várakozás következett, hiszen
12:15-kor indult csak Szombathelyre busz.
Kihasználva a lehetőséget, nekiálltam az állomáson található, és a várakozási
időszak alatt beérkező kocsik módszeres fotózásába.(Több is készült, de azokkal
jobb ha nem hivalkodok ;-p)
Mikor közeledett az indulási idő, megjelent a Győr-Pápa-Szombathely között
közlekedő JZR-871-es rendszámú M.A.N. Lion's Classic kocsi, majd mögé beállt a
HDA-345 rdsz.-ú Rába Contact, ami szintén Szombathelyre indult 1 percnyi
különbséggel és Ikervár felé betéréssel. Én az M.A.N.-t választottam. Felszállva
a buszra eléggé lecsaptam a buszon utazók átlagéletkorát, szinte az 50-60 és
afeletti korosztályt találtam csak rajta. Felszálláskor "természetesen" akadt
olyan személyi igazolvánnyal utazó utas is, aki hátsó ajtón felsurranva, és
gyorsan helyet foglalva érvényesítette a maga igazát...
Maga a busz kellemes benyomást keltett bennem, az utasok feje felett olvasólámpa,
az ablak felőli oldalon pedig a levegőcsatorna volt elhelyezve, a szabályozó
lapátokkal. Ami nem
tetszett, azok az utas ülések voltak, nem szívesen utaznék 30-40 percnél tovább
bennük. Szombathelyen a vasútállomáson szálltam le, a nagy csomagokat a közelben
dolgozó volt szaktársamnál hagytam, és nekikezdhettem Szombathely körbenézéséhez
természetesen két fő célra koncentrálva: Az Ady téri helyközi autóbusz-állomásra
és az Éhen Gyula téri helyi autóbusz-állomásra. ;-)
2. nap 2006. augusztus 24. csütörtök
Első teljes napomon a megye északi és keleti részét szerettem volna
körbeutazni. Ehhez először Kőszegre utaztam. Választásom a 6.30-as
Szombathely-Kőszeg járatra esett, amely a HNG-486-os buszt jelentette.
A buszon a legmagasabb utaslétszám 7 fő volt, azért is gondoltam ezzel
utazni, mivel előtte 10 perccel megy az előző járat, így nagyobb eséllyel tudok
majd ülni. Kedvemre válogathattam az ülőhelyekből :)
Kőszegre megérkezvén rögtön szembesültem a napsütés kevésbé áldásos hatásával,
ugyanis pont a buszok hátsó bal oldalának irányából sütött, így néhány kevésbé
jól sikerült kép mellett igyekeztem az árnyékosabb helyeken álló kocsikról fotókat
készíteni..
A Kőszegen töltött szűk két órát követően Bük felé folytattam az utamat. Erre
a 8:45-kor induló járatot szemeltem ki, melyre az AAT-407-es rendszámú Ik266-as
busz volt beosztva
Ez az út igazi élmény volt számomra, régen utaztam már 266-ossal, és a két
helység közötti út erdős zöldterületen vitt keresztül. Kőszegről 6 utassal
indultunk, mely az út folyamán hol növekedett 2-3 utassal, hol csökkent, de
számottevően nem változott.
Bük-gyógyfürdő autóbusz-állomásra pontosan 9:25-re érkeztünk, így 10:47-kor
Sárvárra való továbbutazásomig szűk másfél óra állt rendelkezésemre.
A parkolóban bent állt egy Vasi E95-ös, egy Kisalföldes Ik260-as, és egy Zalás
E95-ös busz.
Az indulási időponthoz közeledvén, feltűnt a bekötő út elején két Vasi M.A.N.
busz. Egy gyors árokpartra rohanással sikerült mind a kettőt megörökítenem, és
ezek közül a HYG-672-es volt az amivel tovább utaztam Sárvárra. A buszon kb 15
utas tartózkodott induláskor.
Újfent megérkezvén Sárvárra(11:20), a már szokásosan megejtett
parkolóbeli fotózások mellett, kimentem a főút Szombathely/Ikervár felől érkező
oldala mellé a kijelölt gyalogos-átkelőhöz, hiszen az időjárási adottságok több,
mint megfelelőek voltak ahhoz, hogy a főként onnan érkező kocsikat tudjam
fotózni. Itt aztán rövid idő alatt szembesültem is a magyar közlekedési morál
különböző válfajaival...
Az előző naphoz képest egy félórával tovább tartó tartózkodás után 12.50-kor
indultam tovább Sitkén keresztül Celldömölk felé GVP-940-es IkC56-os busz
fedélzetén. Az átlag kihasználtság 15-20 fő közötti volt, Celldömölk
vasútállomásra 5-6 utassal érkezett be a busz pontosan 13.30-ra.
Celldömölkön 1 órám volt, míg OFFtúra közlekedéssel vissza nem térek
Szombathelyre. Ez idő alatt érkezett 2 Bakony Volános kocsi, az Alba Volán
Sárvár-Dunaújváros vissza irányba közlekedő járata, és pihent 5-6 Vasi Volános busz
is. Nem tétlenkedtem :)
Az OFFtúra jármű, mely a 14:35-ös indulását kicsit megkéste 2 személykocsiból
állt, személyvonatként közlekedett Celldömölk és Szombathely között. Szerencsére
nem unatkoztam, köszönhetően a jó idő miatt felgyülemlett szebbik nem látványa
miatt, így 15:20 környékén értem vissza Szombathely vasútállomásra. Innen a már
szokásosnak mondható forgatókönyv következett: Éhen Gyula tér; helyközi
autóbusz-állomás, valamint egyéb köztes helyek, ahol buszközlekedés zajlik :)
3. nap 2006. augusztus 25. péntek
Péntek reggel(hajnalban) sikerült szembesülnöm azzal, hogy időjárásilag
mennyire arany életem is volt az előző kettő nap. Aznap reggel esett az eső,
mintha dézsából öntenék, és nagyon nem akarta abbahagyni. Én meg ha már
eldöntöttem, és elterveztem a dolgokat, akkor csak nem maradok itt a lakóház
lépcsőházának aljába, így a cirka 15 perces séta alatt, míg elértem az Ady
térre, rendesen sikerült bőrig áznom. A buszállomás felé közeledve egy
érdekességre figyeltem fel a nagy esőben, és meglepetésemre a már Vasi Volános
fényezéssel rendelkező ARC busz húzott el mellettem utasokat szállítva :))
Körmendre tervezett utamat a reggeli 6:30-as járattal gondoltam véghez vinni,
amelyre aznap egy EAG E95-ös kocsit osztottak be. A Körmendig tartó út során
nagyrészt sikerült megszáradnom, a buszon 8-9 utas tartózkodott, közülük hárman
"hazai pályás"-ak voltak :))
Körmend I.
Körmendre pontosan érkeztünk 7:00-ra, és az eső is alábbhagyott
Szombathelyhez képest. Megpróbáltam nem igazán kitenni a fotómasinát az eső
ártalmainak, így pár képet csináltam csak akkor reggel.
Szentgotthárdra való továbbutazásra a 7:50-kor induló járatot néztem ki, mely
előzetes utánajárás hiányában meglepetésemre egy Zala Volános Volvo Regio
busz(JHN-774) volt. Induláskor 5-6 fővel indultunk, menetközben
folyamatosan telítődött a busz, Szentgotthárdra alig pár szabad ülőhellyel
érkeztünk be majdnem pontosan 8:35 után. A busz hátsó részen ültem, nagyon
élveztem a kigyorsításokat, amit a gépkocsivezető előszeretettel alkalmazott,
amit hiányoltam igazából(nemcsak itt, hanem majd mindegyik buszon) az a folyosó
felőli székeknél a kartámla hiánya, nagyon hozzászoktam már a sok Szfvár-Bpest
utazás által ;-P. De ez legyen az én problémám :))
Szentgotthárdon Körmendhez képest még rosszabb volt az idő, itt már muszáj
volt az esernyős mutatványt megcsinálnom, hogy fotózni tudjak. Szerencsémre az
állomás mellett volt egy Plus üzlet, így az aznapi reggelimet is be tudtam
pótolni. Az autóbusz-állomáson nem volt nyitva a váróterem, így a
kocsiállásoknál levő tető alatt vártam, hogy történjen valami. Az itt eltöltött
cirka másfél óra bőségesen elegendő volt arra, hogy reggelim után az állomáson
levő 3-4, és a közben beérkező-induló buszokat is le tudjam kapni, a legkevésbé
is alig feltűnő módon :)))(Hátizsák a hátamon; fotós táska a jobb oldalamon;
esernyő a bal kézben, fotógép a jobb kézben ;-P)
A Körmendre való visszautat szintén JHN-774-el tettem meg, 10:15-ös indulással
és 11:00-s érkezéssel, az elején még viszonylag nagy kihasználtsággal(35-40
utas), ami Körmendig fokozatosan 5-6 főre csökkent.
Körmendre való visszaérkezésemkor már csak alig csepergett az eső és most vagy
soha alapon belevetettem az autóbusz-állomáson és környékén állomásozó kocsik
módszeres végig fotózásába. :))
Fotózás közben itt történt velem a túra legérdekesebb eseménye: Épp végeztem a
beállt kocsik fotózásával és nekiálltam a törlőkendővel a gép tisztogatásának,
amikor a forgalmi irodából kilépett egy úr a Volán egyenruhájában és odalépett
hozzám. Udvariasan köszönt nekem, kezet fogva bemutatkozott névvel és
titulussal, és megkérdezte, hogy miért is fotózom a buszokat az
autóbusz-állomáson.(A jelek szerint nem feltűnés mentesen végeztem eme
tevékenységet ;-P) Miután hasonlóképpen üdvözöltem őt, és tudattam vele, hogy
hobbiból csinálom és magáncélra, és hogy direkt körbe utaztam a megyét a célból,
megnyugodva, hogy semmi negatív cselekedet nem vezérel, elköszönve kezet fogott
és további jó utazást kívánt nekem, és visszament az állomás épületébe.
Az úr egyébként a körmendi autóbusz-állomás vezetője volt.
Nem csak a buszbarátoknak érdemes látogatást tenni az ország eme nyugati
szegletébe, de "egyes" Volán dolgozóknak is célszerű lenne ide ellátogatni egy
tanulmányútra...
Egy pár percig a megilletődöttség miatt csak álltam egy helyben, és csak az járt
bennem: Így is lehet, tisztelve a másikat, emberi módon...
Innen Körmendről két választásom lehetett: vagy lemegyek még Vasvárra és onnan
vissza Szombathelyre, vagy innen közvetlen visszamegyek Szombathelyre.
Gondolván arra, hogy szaktársam-barátomat kell fogadnom, így Vasvárt kihagyva és
közel 1,5 órás Körmenden való várakozást megspórolva a 12:20-as Szombathelyre
menő járat mellett döntöttem(HBR-629). Indultam volna korábban is, de a Pécsről jövő és
12.05-ös indulással rendelkező Pécs-Szombathely járat nem érkezett akkor még
meg.
A busz fokozatosan telt Szombathelyig(főleg Jákon szálltak fel sokan), szinte
teljes ülőhelyfoglalással értünk be Szombathelyre, ahol a Centenáris hídnál
szálltam le, és a közelben megálló 6-os helyijárattal(IKT-909) utaztam be az
Éhen Gyula térre ARCot vadászni :))
Szombathely(augusztus 25.-27.)
Pechemre a beérkezéskor egyidőben indult ki az ARC a térről 3H járatként, így
másik helyszínt kellett választanom.
Az eső alábbhagyott, viszont maradt a felhős idő, így Ady térre utaztam ki, hogy
ott várom be az ARCot.
Pár fotó elkészülte után és az idő nem figyelése miatt egy erős sprinttel tudtam
csak elérni az ARCot, ahol is a megállóban egy "kolléga" tette a dolgát(;-P) és
mind a megállóba való beálláskor, mind a kiinduláskor fotózta a buszt :).
Beérkezvén Éhen Gyula térre örökítettem meg az ARCot magamnak, majd pár ottani
fotó elkészülte után mentem vissza az Ady térre, hogy fogadni tudjam a
szaktársamat. Kiérés után pár perccel tűnt fel a AAT-227, immár megújult külső
és belső jegyekkel, és sikerült a gépkocsivezetőnek úgy beállni, hogy semmi
oszlop nem takarta a buszt, így ez is felkerült a listára.:)
Volt szaktársam megérkezésével és a baráti társaság összeszedésével már a
Savaria Karnevél töltötte be időm nagy részét, hazafelére vasárnap a Bük-Szeged
járattal mentem, amit aznap a Tisza Volán közlekedtetett Volvo B10 400(IES-056)
busszal és Veszprémig utaztam vele, onnan a 11:00-kor induló és Volánbusz által
közlekedtetett Mercedes Intouro(IBN-627)Veszprém-Budapest járattal értem haza
Székesfehérvárra.
Ezúton köszönöm meg a (elsősorban a Vasi) Volán
dolgozóknak, hogy mindenféle atrocitás és kellemetlen eset megtörténése nélkül,
ha néha furcsállva is különös hobbimat, de türelmesen viselték a ténykedésemet.
A végére még lefotóztam a túra során váltott jegyeket együtt(4 Mpixel, 1,3 Mbyte
jpg) : Jegyek