Vas megyei túra - 2006. augusztus 23.-27.

 

Közeledett 2006. augusztusa és a már-már szokásos Savaria Karneválhoz gondoltam egyet, és két nappal megnyújtva Szombathelyen töltött szabadságomat felkerekedtem, hogy körbeutazzam és legfőképp megörökítsem a Vas megyében közlekedő buszparkot.

1. nap 2006. augusztus 23. szerda

Szerda reggel indultam útnak, a túra megkezdésének az Alba Volán ZRt. Dunaújváros-Sárvár járatát választottam, ami aznap az IBC-990-es Volvo B10 400-as buszt jelentette.

Körülbelül 30-35 utassal indultunk útnak Székesfehérvárról, Csóron 2 felszálló, Várpalotán 5-6 leszálló, és 10-12 felszálló utas volt.
Veszprémben kb 25-en szálltak le majd ugyanennyien szálltak fel, kevés kivételtől eltekintve, mind Pápára utaztak. Pápa felé közeledve egyre inkább telítődött a busz, néhány álló utas is volt már a buszon, mire beértünk Pápára. Itt kb. 5-6 utas maradt a buszon, és kihasználva a 20 perces állást, körbejártam és fotóztam párat:

Beszállításkor kb. 7-8 utas szállhatott fel Pápán, és így indultunk tovább Celldömölkig, ahol sikerült gyors rohanás közepette az állomáson tartózkodó 3 kocsit lefotózni, míg beszállított az IBC-990 vezetője.

1 perces tartózkodás után indultunk tovább Sárvár felé, ahol az autóbusz-állomásra érve, már csak én maradtam egyedüli utasként.
Az utazási előtervem alapján, itt másfél órás várakozás következett, hiszen 12:15-kor indult csak Szombathelyre busz.
Kihasználva a lehetőséget, nekiálltam az állomáson található, és a várakozási időszak alatt beérkező kocsik módszeres fotózásába.(Több is készült, de azokkal jobb ha nem hivalkodok ;-p)


Mikor közeledett az indulási idő, megjelent a Győr-Pápa-Szombathely között közlekedő JZR-871-es rendszámú M.A.N. Lion's Classic kocsi, majd mögé beállt a HDA-345 rdsz.-ú Rába Contact, ami szintén Szombathelyre indult 1 percnyi különbséggel és Ikervár felé betéréssel. Én az M.A.N.-t választottam. Felszállva a buszra eléggé lecsaptam a buszon utazók átlagéletkorát, szinte az 50-60 és afeletti korosztályt találtam csak rajta. Felszálláskor "természetesen" akadt olyan személyi igazolvánnyal utazó utas is, aki hátsó ajtón felsurranva, és gyorsan helyet foglalva érvényesítette a maga igazát...
Maga a busz kellemes benyomást keltett bennem, az utasok feje felett olvasólámpa, az ablak felőli oldalon pedig a levegőcsatorna volt elhelyezve, a szabályozó lapátokkal. Ami nem tetszett, azok az utas ülések voltak, nem szívesen utaznék 30-40 percnél tovább bennük. Szombathelyen a vasútállomáson szálltam le, a nagy csomagokat a közelben dolgozó volt szaktársamnál hagytam, és nekikezdhettem Szombathely körbenézéséhez természetesen két fő célra koncentrálva: Az Ady téri helyközi autóbusz-állomásra és az Éhen Gyula téri helyi autóbusz-állomásra. ;-)

 

2. nap 2006. augusztus 24. csütörtök

Első teljes napomon a megye északi és keleti részét szerettem volna körbeutazni. Ehhez először Kőszegre utaztam. Választásom a 6.30-as Szombathely-Kőszeg járatra esett, amely a HNG-486-os buszt jelentette.
A buszon a legmagasabb utaslétszám 7 fő volt, azért is gondoltam ezzel utazni, mivel előtte 10 perccel megy az előző járat, így nagyobb eséllyel tudok majd ülni. Kedvemre válogathattam az ülőhelyekből :)
Kőszegre megérkezvén rögtön szembesültem a napsütés kevésbé áldásos hatásával, ugyanis pont a buszok hátsó bal oldalának irányából sütött, így néhány kevésbé jól sikerült kép mellett igyekeztem az árnyékosabb helyeken álló kocsikról fotókat készíteni..

 

A Kőszegen töltött szűk két órát követően Bük felé folytattam az utamat. Erre a 8:45-kor induló járatot szemeltem ki, melyre az AAT-407-es rendszámú Ik266-as busz volt beosztva
Ez az út igazi élmény volt számomra, régen utaztam már 266-ossal, és a két helység közötti út erdős zöldterületen vitt keresztül. Kőszegről 6 utassal indultunk, mely az út folyamán hol növekedett 2-3 utassal, hol csökkent, de számottevően nem változott.

Bük-gyógyfürdő autóbusz-állomásra pontosan 9:25-re érkeztünk, így 10:47-kor Sárvárra való továbbutazásomig szűk másfél óra állt rendelkezésemre.
A parkolóban bent állt egy Vasi E95-ös, egy Kisalföldes Ik260-as, és egy Zalás E95-ös busz.

Az indulási időponthoz közeledvén, feltűnt a bekötő út elején két Vasi M.A.N. busz. Egy gyors árokpartra rohanással sikerült mind a kettőt megörökítenem, és ezek közül a HYG-672-es volt az amivel tovább utaztam Sárvárra. A buszon kb 15 utas tartózkodott induláskor.

Újfent megérkezvén Sárvárra(11:20), a már szokásosan megejtett parkolóbeli fotózások mellett, kimentem a főút Szombathely/Ikervár felől érkező oldala mellé a kijelölt gyalogos-átkelőhöz, hiszen az időjárási adottságok több, mint megfelelőek voltak ahhoz, hogy a főként onnan érkező kocsikat tudjam fotózni. Itt aztán rövid idő alatt szembesültem is a magyar közlekedési morál különböző válfajaival...

Az előző naphoz képest egy félórával tovább tartó tartózkodás után 12.50-kor indultam tovább Sitkén keresztül Celldömölk felé GVP-940-es IkC56-os busz fedélzetén. Az átlag kihasználtság 15-20 fő közötti volt, Celldömölk vasútállomásra 5-6 utassal érkezett be a busz pontosan 13.30-ra.

Celldömölkön 1 órám volt, míg OFFtúra közlekedéssel vissza nem térek Szombathelyre. Ez idő alatt érkezett 2 Bakony Volános kocsi, az Alba Volán Sárvár-Dunaújváros vissza irányba közlekedő járata, és pihent 5-6 Vasi Volános busz is. Nem tétlenkedtem :)

Az OFFtúra jármű, mely a 14:35-ös indulását kicsit megkéste 2 személykocsiból állt, személyvonatként közlekedett Celldömölk és Szombathely között. Szerencsére nem unatkoztam, köszönhetően a jó idő miatt felgyülemlett szebbik nem látványa miatt, így 15:20 környékén értem vissza Szombathely vasútállomásra. Innen a már szokásosnak mondható forgatókönyv következett: Éhen Gyula tér; helyközi autóbusz-állomás, valamint egyéb köztes helyek, ahol buszközlekedés zajlik :)

3. nap 2006. augusztus 25. péntek

Péntek reggel(hajnalban) sikerült szembesülnöm azzal, hogy időjárásilag mennyire arany életem is volt az előző kettő nap. Aznap reggel esett az eső, mintha dézsából öntenék, és nagyon nem akarta abbahagyni. Én meg ha már eldöntöttem, és elterveztem a dolgokat, akkor csak nem maradok itt a lakóház lépcsőházának aljába, így a cirka 15 perces séta alatt, míg elértem az Ady térre, rendesen sikerült bőrig áznom. A buszállomás felé közeledve egy érdekességre figyeltem fel a nagy esőben, és meglepetésemre a már Vasi Volános fényezéssel rendelkező ARC busz húzott el mellettem utasokat szállítva :)) Körmendre tervezett utamat a reggeli 6:30-as járattal gondoltam véghez vinni, amelyre aznap egy EAG E95-ös kocsit osztottak be. A Körmendig tartó út során nagyrészt sikerült megszáradnom, a buszon 8-9 utas tartózkodott, közülük hárman "hazai pályás"-ak voltak :))

Körmend I.

Körmendre pontosan érkeztünk 7:00-ra, és az eső is alábbhagyott Szombathelyhez képest. Megpróbáltam nem igazán kitenni a fotómasinát az eső ártalmainak, így pár képet csináltam csak akkor reggel.


Szentgotthárdra való továbbutazásra a 7:50-kor induló járatot néztem ki, mely előzetes utánajárás hiányában meglepetésemre egy Zala Volános Volvo Regio busz(JHN-774) volt. Induláskor 5-6 fővel indultunk, menetközben folyamatosan telítődött a busz, Szentgotthárdra alig pár szabad ülőhellyel érkeztünk be majdnem pontosan 8:35 után. A busz hátsó részen ültem, nagyon élveztem a kigyorsításokat, amit a gépkocsivezető előszeretettel alkalmazott, amit hiányoltam igazából(nemcsak itt, hanem majd mindegyik buszon) az a folyosó felőli székeknél a kartámla hiánya, nagyon hozzászoktam már a sok Szfvár-Bpest utazás által ;-P. De ez legyen az én problémám :))

Szentgotthárdon Körmendhez képest még rosszabb volt az idő, itt már muszáj volt az esernyős mutatványt megcsinálnom, hogy fotózni tudjak. Szerencsémre az állomás mellett volt egy Plus üzlet, így az aznapi reggelimet is be tudtam pótolni. Az autóbusz-állomáson nem volt nyitva a váróterem, így a kocsiállásoknál levő tető alatt vártam, hogy történjen valami. Az itt eltöltött cirka másfél óra bőségesen elegendő volt arra, hogy reggelim után az állomáson levő 3-4, és a közben beérkező-induló buszokat is le tudjam kapni, a legkevésbé is alig feltűnő módon :)))(Hátizsák a hátamon; fotós táska a jobb oldalamon; esernyő a bal kézben, fotógép a jobb kézben ;-P)

A Körmendre való visszautat szintén JHN-774-el tettem meg, 10:15-ös indulással és 11:00-s érkezéssel, az elején még viszonylag nagy kihasználtsággal(35-40 utas), ami Körmendig fokozatosan 5-6 főre csökkent.

Körmendre való visszaérkezésemkor már csak alig csepergett az eső és most vagy soha alapon belevetettem az autóbusz-állomáson és környékén állomásozó kocsik módszeres végig fotózásába. :))


Fotózás közben itt történt velem a túra legérdekesebb eseménye: Épp végeztem a beállt kocsik fotózásával és nekiálltam a törlőkendővel a gép tisztogatásának, amikor a forgalmi irodából kilépett egy úr a Volán egyenruhájában és odalépett hozzám. Udvariasan köszönt nekem, kezet fogva bemutatkozott névvel és titulussal, és megkérdezte, hogy miért is fotózom a buszokat az autóbusz-állomáson.(A jelek szerint nem feltűnés mentesen végeztem eme tevékenységet ;-P) Miután hasonlóképpen üdvözöltem őt, és tudattam vele, hogy hobbiból csinálom és magáncélra, és hogy direkt körbe utaztam a megyét a célból, megnyugodva, hogy semmi negatív cselekedet nem vezérel, elköszönve kezet fogott és további jó utazást kívánt nekem, és visszament az állomás épületébe.
Az úr egyébként a körmendi autóbusz-állomás vezetője volt.
Nem csak a buszbarátoknak érdemes látogatást tenni az ország eme nyugati szegletébe, de "egyes" Volán dolgozóknak is célszerű lenne ide ellátogatni egy tanulmányútra...
Egy pár percig a megilletődöttség miatt csak álltam egy helyben, és csak az járt bennem: Így is lehet, tisztelve a másikat, emberi módon...

Innen Körmendről két választásom lehetett: vagy lemegyek még Vasvárra és onnan vissza Szombathelyre, vagy innen közvetlen visszamegyek Szombathelyre.
Gondolván arra, hogy szaktársam-barátomat kell fogadnom, így Vasvárt kihagyva és közel 1,5 órás Körmenden való várakozást megspórolva a 12:20-as Szombathelyre menő járat mellett döntöttem(HBR-629). Indultam volna korábban is, de a Pécsről jövő és 12.05-ös indulással rendelkező Pécs-Szombathely járat nem érkezett akkor még meg.
A busz fokozatosan telt Szombathelyig(főleg Jákon szálltak fel sokan), szinte teljes ülőhelyfoglalással értünk be Szombathelyre, ahol a Centenáris hídnál szálltam le, és a közelben megálló 6-os helyijárattal(IKT-909) utaztam be az Éhen Gyula térre ARCot vadászni :))

Szombathely(augusztus 25.-27.)

Pechemre a beérkezéskor egyidőben indult ki az ARC a térről 3H járatként, így másik helyszínt kellett választanom.
Az eső alábbhagyott, viszont maradt a felhős idő, így Ady térre utaztam ki, hogy ott várom be az ARCot.
Pár fotó elkészülte után és az idő nem figyelése miatt egy erős sprinttel tudtam csak elérni az ARCot, ahol is a megállóban egy "kolléga" tette a dolgát(;-P) és mind a megállóba való beálláskor, mind a kiinduláskor fotózta a buszt :). Beérkezvén Éhen Gyula térre örökítettem meg az ARCot magamnak, majd pár ottani fotó elkészülte után mentem vissza az Ady térre, hogy fogadni tudjam a szaktársamat. Kiérés után pár perccel tűnt fel a AAT-227, immár megújult külső és belső jegyekkel, és sikerült a gépkocsivezetőnek úgy beállni, hogy semmi oszlop nem takarta a buszt, így ez is felkerült a listára.:)
Volt szaktársam megérkezésével és a baráti társaság összeszedésével már a Savaria Karnevél töltötte be időm nagy részét, hazafelére vasárnap a Bük-Szeged járattal mentem, amit aznap a Tisza Volán közlekedtetett Volvo B10 400(IES-056) busszal és Veszprémig utaztam vele, onnan a 11:00-kor induló és Volánbusz által közlekedtetett Mercedes Intouro(IBN-627)Veszprém-Budapest járattal értem haza Székesfehérvárra.

Ezúton köszönöm meg a (elsősorban a Vasi) Volán dolgozóknak, hogy mindenféle atrocitás és kellemetlen eset megtörténése nélkül, ha néha furcsállva is különös hobbimat, de türelmesen viselték a ténykedésemet.
A végére még lefotóztam a túra során váltott jegyeket együtt(4 Mpixel, 1,3 Mbyte jpg) : Jegyek